Beeldtaal is overal, dus het is van belang om deze taal te leren begrijpen. Beeldende kunst hoort bij elke cultuur en het is belangrijk dat je er kennis mee maakt, weet hoe je naar een kunstwerk kunt kijken en leert begrijpen wat een kunstenaar bedoeld heeft.
Maar ook van praktische opdrachten leer je veel. Door bijvoorbeeld met ruimte in een tekening te spelen krijg je ruimtelijk inzicht, iets wat je weer helpt bij wiskunde. En de wereld van beelden bestaat ook uit fantasiebeelden... daar kom je iedere dag wel mee in aanraking. Als je een boek leest, een stripverhaal, een computerspelletje doet of naar een film kijkt.
Daarnaast is het natuurlijk heel leuk om zelf dingen te maken!
- Kunst en cultuur bieden ruimte om je eigen identiteit te ontdekken en te ontwikkelen, door jezelf te vergelijken met anderen, door kennismaking met kunstuitingen van anderen en door jezelf in beelden uit te drukken.
- Welke aspecten spelen een rol bij het maken van kunst met digitale media, anders dan bij meer traditionele kunstvormen? Kun je vertrouwen wat je ziet? Zie je wat je denkt dat je ziet?
- Inspiratie is de bron voor kunstenaars en ontwerpers. Waar haal jij je inspiratie vandaan? Uit jezelf of uit je omgeving? Ga je ernaar op zoek of komt het je 'aanwaaien'? Inspiratie staat aan de ene kant van het ontwerpproces, de uiteindelijke vormgeving aan de andere kant. Welke rol speelt inspiratie bij een opdracht voor een opdrachtgever? En welke stappen zitten tussen begin- en eindproduct?
- De manier waarop wij met elkaar omgaan en wat wij vanzelfsprekend vinden, vormt onze cultuur; dat wat breed geaccepteerd wordt in onze maatschappij. Kunst laat daar vaak de andere kant van zien. Kunst legt de vinger op de zere plek. Kunst kan nieuw licht werpen op iets, kunst kan vragen stellen bij actuele gebeurtenissen en bewegingen in de maatschappij.
Ieder leerjaar gaan we een hele dag op excursie om musea en architectuur met eigen ogen te aanschouwen!